Košík 0 €0 €

5 spôsobov, ako sa vyhnúť znečisteniu DPF filtra

Filter pevných častíc (DPF – Diesel Particulate Filter) - tento pojem pozná takmer každý majiteľ auta s naftovým motorom vyrobeným po roku 2000. Ekologické európske normy pre výfukové emisie (ktorých cieľom je obmedziť emisnú silu pevných častíc do atmosféry) začali presadzovať prax vybavovania dieselových motorov so špeciálnymi filtrami. Umožnili totiž znížiť emisie škodlivých plynov a vplyv nafty na životné prostredie. Na druhej strane, používatelia motorov s filtrom pevných častíc sa často stretávajú s problémami, najmä pri používaní svojich áut v mestských oblastiach.

Aké sú príznaky upchatého filtra? Viditeľne horšie pracovné parametre motora, ktoré sa premietajú do nižšieho výkonu či vyššej spotreby paliva. Ako potom vybavíme naše auto DPF/FAP filtrom, aby sme sa vyhli týmto problémom?

zaneseny DPF filter

Rozdiely medzi FAP a DPF – o čo ide?

Filter pevných častíc (DPF) alebo Časticový filter (FAP) je časť inštalovaná vo výfukovom systéme naftového alebo benzínového motora. Princíp fungovania sa zdá jednoduchý – sadze sa usadzujú na poréznom povrchu stien filtra, čo má brániť ich vstupu do atmosféry. Bohužiaľ, sadze (alebo častice), ktoré sa nahromadili vo filtri, vedú k upchávaniu a znižujú efektívnosť. Pri hľadaní informácií o filtroch preto pravdepodobne narazíte na výrazy ako „regenerácia DPF“ alebo „vypálenie filtra FAP“.

Existujú nejaké rozdiely medzi DPF a FAP filtrami? Áno!

DPF sú takzvané „suché“ filtre, ktoré potrebujú veľmi vysokú teplotu na spálenie nahromadených sadzí – dokonca až 600 – 700 stupňov Celzia. FAP sú takzvané „mokré“ filtre skonštruované francúzskym koncernom PSA (Peugeot / Citroen, dnes už aj Opel), ktorým na spálenie sadzí stačia teploty 250-300 stupňov Celzia. Mokrý FAP sa lepšie vyrovná s jazdou v meste, ale jeho používanie je drahšie, pretože vyžaduje katalyzátor, čo zvyšuje náklady.

Aké sú nevýhody DPF?

Ako sme spomínali v úvode, motory s filtrami pevných častíc nafty nereagujú dobre na používanie v meste. Čo to znamená? V meste vodiči vo všeobecnosti prekonávajú kratšie vzdialenosti, takže motor nemá šancu zahriať sa na optimálnu teplotu. Je to najrýchlejší spôsob, ako upchať DPF filter usadeninami uhlia a popola. Ako teda najlepšie využijeme motor s filtrom pevných častíc? Z času na čas sa odporúča jazdiť na dlhšie vzdialenosti a udržiavať stabilné otáčky motora, aby mohol dosiahnuť správnu teplotu. To uľahčí spaľovanie sadzí nahromadených vo filtri.

Ak je to možné, mali by ste sa tiež vyhnúť prudkému zrýchleniu pri nižších otáčkach motora – môže to spôsobiť, že nespálené palivo prejde do výfukového systému, kde sa zmení na sadze a upchá DPF.

Pri použití motora s DPF alebo FAP sa oplatí používať špeciálne oleje vyrobené pre tieto druhy motorov. Oleje s nízkym obsahom popola „Low SAPS“ majú nízky obsah sulfátového popola, fosforu a síry. Je dôležité dodržiavať pokyny výrobcu a pravidelne meniť motorový olej.

Ako vyčistiť DPF/FAP?

Napriek odporúčanej jazde a používaniu správneho motorového oleja môže stále dochádzať k upchatiu filtra. Čo urobíme potom? Spaľovanie DPF závisí na jazde na dlhšie vzdialenosti, ako je uvedené vyššie, pri udržiavaní stabilných otáčok motora.

Na podporu procesu spaľovania filtra pevných častíc môžeme použiť prípravok, ako je napríklad Pro-Tec DPF Super Clean - Čistič filtra pevných častíc. Pridáva sa do paliva a okrem toho, že sa veľmi ľahko používa, funguje ako katalyzátor a pomáha spaľovať sadze pri práci motora.

Na čistenie zanesených DPF/FAP filtrov môžeme použiť aj profesionálne metódy – K2 DPF Cleaner. Aplikuje sa na chladený motor po demontáži snímača tlaku alebo teploty. Po aplikácii sa úplne odparí bez zanechania akýchkoľvek stôp.

Ak sa rozhodnete vyčistiť DPF filter svojpomocne, náklady by nemali byť vysoké.

Kontrolka zanesého DPF filtra
Kontrolka zanesého DPF filtra

Životnosť DPF/FAP filtra

Životnosť DPF do značnej miery závisí od toho, ako sa s autom s motorovým filtrom jazdí, koľko pozornosti vodič venuje štýlu jazdy, či pravidelne absolvuje dlhšie trasy a či jazdí výlučne v meste. Závisí to aj od auta a samotného motora. Ako často by ste teda mali meniť DPF?

V závislosti od modelu auta každých 120 000, 150 000 alebo 180 000 kilometrov. Niektorí vodiči môžu bojovať s upchatým filtrom už po niekoľkých tisíckach kilometrov. Náklady na výmenu DPF filtra sa môžu vyšplhať do tisícok, takže prevencia je v tomto prípade určite lepšia ako liečba.

Demontáž DPF filtra – oplatí sa to?

Odstránenie DPF filtra za to určite nestojí. Prečo? Po prvé, po odstránení  bude auto produkovať vysoko jedovaté, karcinogénne výpary, ktoré nie sú bezpečné pre užívateľa auta, ani pre životné prostredie ako celok. Po druhé, demontáž DPF filtra je nezákonné a vystavuje Vás riziku straty vodičského preukazu, spôsobuje problémy pri servise, a taktiež je odstránenie vysoko pokutované.

Ako sa starať o DPF? 5 tipov

Používanie filtra pevných častíc môže byť komplikované, ale to je cena, ktorú platíme za pokrok. Nie je pravdepodobné, že v dohľadnej dobe dôjde k zmysluplnému zníženiu počtu áut na cestách a my máme predsa len jeden život a veľa vzduchu na dýchanie. Ako sa potom starať o DPF, aby správne fungoval a prípadné náklady na náhle poškodenie nás nezrazili bokom?

1. Neprechádzajte len krátke vzdialenosti. Ak svoje auto používate len na cestu do práce, choďte večer do obchodu ďalej. Alebo navštívte tých priateľov, ktorí žijú na druhej strane mesta. Alebo si urobte krátky výlet raz za mesiac a držte 2000-3000 otáčok.

 2. Používajte palivové aditíva, ktoré napomáhajú spaľovaniu sadzí, nájdete ich v našej širokej ponuke.

3. Ak máte mokrý FAP filter, dbajte na doplnenie kvapaliny. Informácie o druhu a množstve kvapaliny, ako aj o odporúčanom čase medzi výmenami, nájdete v príručke k autu.

4. Ak ste si všimli, že sa výkon zhoršil a spotreba paliva sa zvýšila, potom váš DPF pravdepodobne vyžaduje zásah. Začnite tým, že ho vystružíte chemikáliou určenou na regeneráciu DPF filtra. Postup nie je zložitý, ale môže poskytnúť prekvapivo dobré výsledky.

5. Starajte sa o motor a často vymieňajte olej. Dlhá životnosť znie v reklame skvele, ale každý profesionálny mechanik odporučí výmenu oleja každých 10-15 tisíc kilometrov.

 

Nenašli ste, čo ste hľadali alebo potrebujete poradiť?

Rychlost expedovania

Rýchlosť expedovania a výhodná cena produktu je pre nás prioritou...

Internetový obchod AOLEJ.sk disponuje stálou zásobou olejov a mazív ktorá presahuje kapacitu 250 000 litrov. To nám umožňuje expedovať Vaše objednávky s rýchlou odozvou, počas pracovných dní expedujeme skladový tovar ešte v ten deň, ak je objednávka prijatá do 14:00.

Pravidelné naskladňovanie tovaru od oficiálnych distribútorov alebo priamo od výrobcu prebieha každé 2-3 týždne. Ostatný tovar dokážeme vďaka 8 každodenným dodávateľom naskladniť v krátkom čase, zvyčajne do 24 hodín.

bezpecny-nakup

bezpecny-nakup


Heureka

Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC) udelila nášmu internetovému obchodu www.aolej.sk Certifikát bezpečného nákupu. Certifikát prináša zákazníkom internetových obchodov záruku a zároveň záväzok internetového obchodníka, že spĺňa základné pravidlá bezpečného a bezproblémového nákupu stavovené certifikačnými pravidlami.

Certifikát Bezpečný nákup

Zoznam certifikovaných obchodov

Obchodník okrem iného dodržiava: